Wystawa 75-lecie elektryfikacji PKP

Na wystawie obejrzeć można m. in. dokumentację techniczną z zespołu PKP Biuro Elektryfikacji WWK ze zbiorów Archiwum Państwowego m. st. Warszawy, kolekcję tabliczek znamionowych i fotografie ze zbiorów p. Andrzeja Rewerskiego, dokumenty i eksponaty ze zbiorów mgr. inż. Janusza Kostro, prof. Mirosława Nadera i dr. Zbigniewa Tucholskiego oraz mgr. inż. Jacka Szpotańskiego. Cenny materiał ilustracyjny stanowią fotografie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Zobaczyć można także dokumenty prof. Jana Podoskiego ze zbiorów Muzeum PW.

Po oddaniu do eksploatacji tunelu linii średnicowej okazało się, że jego zadymienie w znacznym stopniu utrudnia prowadzenie ruchu pociągów. Podjęto działania w celu elektryfikacji linii średnicowej. Polski przemysł elektrotechniczny po 1918 roku nie był w stanie produkować specjalistycznej aparatury dla elektryfikacji kolei. Rozpoczęto negocjacje z największymi europejskimi firmami produkującymi tabor i wyposażenie dla trakcji elektrycznej. Wybrano najlepszą ofertę firm brytyjskich: The English Electric Company i Metropolitan Vickers Electric Company, z którymi zawarto umowę w sierpniu 1933 r. Elektryfikacją Warszawskiego Węzła Kolejowego zajęło się konsorcjum przedsiębiorców angielskich Contractors Committee for the Electrification of Polish Railways. 15 grudnia 1936 r. oddano do użytku pierwszy w Polsce odcinek Otwock - Warszawa - Pruszków zelektryfikowany prądem o napięciu 3000 V. Do wybuchu wojny zelektryfikowano również odcinek Pruszków - Żyrardów oraz Warszawa Wschodnia - Mińsk Mazowiecki.

Autorem projektu elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego był prof. Roman Podoski. Powołano Biuro Elektryfikacji Węzła Kolejowego Warszawskiego, którego naczelnikiem został inż. Alfred Karlsbad. Znaczącym wydarzeniem było uruchomienie przez prof. Romana Podoskiego na Wydziale Elektrycznym PW specjalizacji Kolejnictwo Elektryczne. Zastosowane rozwiązania techniczne oraz imponująca szybkość rozruchu sprawiły, że elektryczne pociągi WWK stały się symbolem nowoczesności w skali europejskiej.

Galeria>>